Filmová kritika

2. prosinec 2016 | 11.05 |

Včera v pořadu Konfrontace (kohosi, zapomněl jsem) vystoupila filmová kritička (její jméno si také nepamatuji, asi bych měl tuhle úvahu ukončit dřív, než zapomenu o čem to melo být), která pravila, že práce filmového kritika je velmi důležitá, protože dává divákovi návod, zda do kina jít, nebo nikoliv. Měla pravdu. Jenom asi ne přesně tak, jak myslela. Když přečtu oslavnou kritiku, filmu se zdaleka vyhnu. A naopak. Při odsuzující kritice, hned volám do kina a rezervuji si lístek.

O něco později, když jsem napsal předchozí řádky, tak jsem si na jméno filmové kritičky vzpomněl. Alena Prokopová, a své kritiky píše na blogu Alenčin blog. V tomto případě teorie ohledně "spolehlivosti" kritiků neplatí. Paní Prokopová píše objektivně, čtivě a z jejích názorů nečiší ona zášť některých kritiků, kteří si pro sebe vytvořili jakýsi model dokonalého filmu a ten neustále hledají. Postupují jako pracovník v továrně, který u pásu kontroluje vyrobenou součástku před kalibr. Co kalibrem neprojde, musí z oběhu. Někdy jde také jen o prostý snobismus. Tak třeba Bergmannovu Sedmou pečeť (já osobně jsem při tomto filmu málem umřel nudou, ano jsem barbar) by si žádný kritik nedovolil pohanět, zato Troška (toho ale také dvakrát nemusím) je vždy vděčným objektem pro ostrovtip. Dovolím si předložit Barbarovy-tedy moje- tři nejoblíběnější filmy: 1.Sedm statečných(samozřejmě z roku1960), 2.Forrest Gump, 3.Akce Bororo. U posledního filmu si neopustím pár poznámek. Akce Bororo je česká SCI-FI s velmi originálním příběhem. Po listopadu 89 se filmový kritici rozhodli, že tento film budou posuzovat ryze z ideologických pozic. Ale to není první případ ideologického blouznění. Stejně tak přistupovali po zmíněném roce k pohádce Pyšná proncezna. Stručně řečeno-nemám je rád ty pyšné filmové borororáky. S jedinou vyjímkou, jak jsem zjistil.